۴ دی ۱۳۸۷

معرفی کتاب عطر گیسو نوشته امین الله رشیدی



نمی دانم کتاب عطر گیسو، خاطره ها و نغمه های امین الله شیدی (خواننده و آهنگساز رادیو ایران) را خوانده اید یا خیر. هنرمند محجوب و صاحب کمالی که تا کنون هشتاد و سه بهار را گذرانده و هنوز پویا و شاداب است.




عطر گیسو مجموعه ای است از مقالات و خاطرات نویسنده و برگزیده هایی از اشعار شاعران معاصر و کلاسیک است. در همان نگاه اول به این کتاب چند مورد نگاه خواننده را جلب می کند. اولین مورد دو بیت شعری است که در ابتدای این کتاب خاطرات به نقل از کتاب های درسی هفتاد سال پیش آورده شده:



اندیشه تو گر چه بود دُرّ خوشاب


تابان نشود تا که نیاید به کتاب


تا طبع نشد به دست مردم نفتاد


چو برق جهنده است و چون موج سراب


نکته دیگری که نگاه آدمی را به خود جلب می کند این است که این کتاب از مقدمه نویسی های طولانی معمول در این سالها به دور است و به جای مقدمه، نویسنده کتاب آورده است : «ادای احترام و ادب به : فرهیختگان جهان موسیقی».به دنبال این تصاویری از پنج شخصیت برجسته موسیقی ایران از جمله ابوالحسن صبا و روح الله خالقی آورده شده است. پیش درآمد کتاب با این سخن نغز از گوستاو فلوبر آغاز می شود :« یکی از راه های تحمل زندگی، روی آوردن به ادبیات و غرق شدن در آن است، انگار در جشنی جاودانه شرکت داشتن.» نگارنده کتاب به دنبال آن اضافه می کند که« این، همه هنرها، اعم از شعر، ادبیات، موسیقی، نقاشی و غیره هستند که به زندگی زیبایی می بخشند و آن را قابل تحمل می نمایند.» مولف کتاب از آنجا که کاشانی الاصل است از همشهریان هنرمند خود از جمله شاپور نیاکان، قاسم فاریا و رضا ورزنده نیز یادی کرده که در اول کتاب آورده شده است.

یکی از ویژگی های بارز این مجموعه خاطرات چند بعدی بودن آن است و این نیست که تنها به سیر در عالم موسیقی بپردازد بلکه گلچینی است از موسیقی، ادبیات، سیاست و همچنین دیگر هنر ها. به عنوان نمونه نگارنده کتاب در جایی در باب مریم فیروز و زندگی پر فراز و نشیب او، از اولین شوهرش، سرتیپ عباسقلی اسفندیاری و آخرین همسرش نورالدین کیانوری، دبیر کل حزب توده ایران و بینابین این دو، روابط عاشقانه اش با رهی معیری می نویسد که نقل قولی است از کتاب « فرمانفرمای عالم» تالیف دکتر باستانی پاریزی. کتاب عطر گیسو توسط انتشارات عطایی در سال هشتاد و یک منتشر شده است. شما را به خواندن این کتاب دعوت می کنم.

هیچ نظری موجود نیست: